Tuesday, December 17, 2013

I'm a Part of Pasumian 2013/2014 Part IV ( Final Sem 1 )

Assalamualaikum beutiful and amazing peepers...

Allah Allah Allah...

" Kak Farah, seronokkah masuk PASUM ini?"

"As what I've said before, it's not like other institution, seronok ada, cabaran sememangnya di mana-mana, apa yang penting? Usaha dan jadi diri sendiri! Jangan mudah terpengaruh dengan gaya orang lain, kalau terpengaruh ke arah kebaikan itu lain cerita ya sayang-sayangku sekalian"
In a blink of an eye, I've been here for almost seven months. Can't you believe that? Yalah, Kak Farah ini bukannya pandai sangat, selalu menyusahkan orang sebab selalu tak faham ini dan itu. Kalau dalam post-post terdahulu, mesti awak semua tahu yang Kak sudah masuk Sem 2, telah melalui penderitaan 'final examination Sem 1' di PASUM.

Kadang-kadang, pernah rasa nak give up. Rasa macam tak mampu nak teruskan Perjalanan Aku Sebagai Umat Muhammad saw (PASUM) di sini. Tapi apa yang memberi motivasi kepada saya untuk teruskan juga perjalanan di sini? Parents! Walaupun mak dan ayah selalu cerita, kesenangan mereka dalam membesarkan saya serta adik-beradik, saya yakin, mesti ada perkara yang saya buat, kadang-kadang mengecewakan mereka. I'm still being haunted by my past, bila saya keluar dari UTP dulu. Saya yakin keluarga saya sangat kecewa bila saya buat keputusan itu. Allah, moga itu jadi pengajaran buat adik-adik. Think before you act. Just don't go, following the flow, without reconsidering, the real thing that you've dreamed of.

Macam biasalah sayang, bak kata pepatah, kalau ada exam, mesti ada result kan? OK. Peribahasa yang direka sendiri itu! Result mid-sem lepas, Alhamdulillah, tapi bukanlah straight A. Tapi Kak Farah reda, semuanya berkat pertolongan Allah. Tadi itu result mid-sem ja sayang. And now here comes the worst part of PASUM. Menunggu keputusan final Sem 1! Allah, I've a bad feeling about it. Tapi, saya perlu belajar erti pasrah dan reda. Bukan semua yang kita cita-citakan, pasti kita akan dapat. But that's not a reason for you guys to stop dreaming on achieving something great right?

It's the 5th week, after beginning my second semester in PASUM. Tapi berita sedih sudah keluar pada minggu ke-4.

"Apa yang sedihnya ini Kak Farah?"
Allah, senarai pelajar yang dapat GK (Gagal Keluar)! It has been released last week.



Nama Kak Farah memanglah tak senarai, tapi sedih tetap ada. Kenapa? Salah seorang floormates saya tersenarai dalam senarai itu! Dia sangat baik dan setahu saya, dia seorang yang rajin. Bila jumpa dia lepas result itu keluar, dia masih mampu senyum untuk kami. It's good to hear that you've a Plan B. Moga awak berjaya di luar sana, kami dari floor 1 sentiasa mendo'akan awak. Lepas ini siapa nak puji saya,

"Farah cantiklah hari ini"

"Farah ini kelakarlah"

"Farah ini comellah"

Bukan dia ja yang Kak Farah kenal dapat GK, classmates kepada roommate Kak Farah pun dapat GK. Seseorang yang satu lab session dengan Kak Farah pun dapat. Allah, bila fikir balik,

"Mampukah aku setabah mereka, masih mampu bergelak ketawa, kesedihan yang terpendam di lubuk hati tidak dipancarkan. Mampukah aku reda seperti mereka? Mampukah?"


Saya teringat lagi hari Rabu lepas, I was questioning myself, budak ini nak pergi mana ini, and I have bad feeling about him. Lepas tengok twitter, baru faham. Allah, awak pun, moga sentiasa tabah dan harap awak berjaya di luar sana juga. Sekarang ini saya confuse, macam mana sebenarnya mereka kira pointer kami ini. Saya terlampau yakin yang kawan- kawan seperjuangan saya di PASUM ini pandai-pandai belaka. And what I've heard is that, dalam ramai-ramai pelajar PASUM ini, approximately 1200+, hanya 40+ yang dapat 4 flat. Saat mereka bergosip di dalam kelas, saya sudah mula terbayang muka mak dan ayah. Macam mana kalau saya tak tersenarai dalam list pelajar yang dapat 4 flat itu? Saya cuma nak gembirakan mereka, hanya Allah sahaja yang tahu, how I want it so badly since the first day here, tapi saya kena tajdid niat juga.

"Belajar bukan kerana exam Kak Farah, belajar kerana Allah"

"Maaf awak, Kak Farah ini terlalu mementingkan duniawi mungkin. Tapi Kak Farah akan cuba seimbangkan dunia wa akirah"

For your information, setiap result peperiksaan di PASUM kami kena ambil sendiri daripada penasihat akademik kumpulan tutorial. Penasihat kami Dr Ikhwan Zakaria uolls. Awesome kan? Famous with his 5seconds-perslide technique, tapi, sebenarnya Dr Ikhwan nak kita prepare cara pelajar fakulti nanti. Sebab itu saya suka cara beliau, major respect. Nanti di fakulti, nobody cares, you understand the lectures or not people. Back to the topic, hanya result final Sem 2 yang akan dipos ke alamat rumah. Kami dipertanggungjawabkan untuk menyampaikan result kami kepada ibu bapa, as they believe that, we're big enough to make decisions on our own.

Some people said that we're the worst batch ever. Kalau buat normal distribution itu, peak untuk GK hampir sama dengan peak mereka yang dapat 4 flat. Benarkah? Hope it is not. Batch 37, saya sayang awak semua.

Thanks a lot Dr Fakhrul for having that kind of trust in us
"By planking woods, sure you could build a house. But is it sturdy enough? Thus, you have to use the correct techniques. So does in studying." - Amie Dyan Rosly

Tadaa~ And here is my final examination result. Sebenarnya baru ingat tak mahu bagi tahu orang lain, kecuali keluarga dan roommmate, tapi, I just want it to be a part of lessons to all Pasumian. Allah, saya tahu saya tak layak pun, dah lah tak pandai, pemalas pula, tutorial selalu tak perfect sebab tak tahu, semua ini hanya satu ujian 2Allah sejauh mana saya react dengan result yang ditakdirkan.


P/s : Sila layan saya macam student lain yang tak tahu apa-apa.
Saya nak gembirakan keluarga saya juga. Anyway, tahniah v3 sebab 3 orang dapat 4 flat termasuk hamba yang hina ni. Wink wink 


Pray for me for Sem 2. 4 flat again InSya'Allah. Will work for it, ini hadiah untuk famili tercinta. Moga Allah reda.

1 comment:

urbanniaeagon said...

The 10 Best Video Slots in the World - JTM Hub
Best Video Slots. In this guide 여주 출장마사지 to the best Video Slots that work, we'll cover some 여주 출장샵 of the most 용인 출장안마 popular Video Slots that The 20 Best Video 의왕 출장안마 Slots · 삼척 출장안마 10. Wolf Gold